Blog

Gastebruger
29. oktober 2017
Gæsteindlæg Ingen kommentarer

4 tips til at bevare troværdigheden som blogger

Noget af det, der er forcen ved at anvende bloggere, er, at der er en høj grad af troværdighed i budskabet. Troværdighed er ikke noget, man bare lige får, men er noget, der skal opbygges og plejes. Derfor er det super vigtigt, at du som blogger tager det seriøst og værner om den tillid, dine følgere har til dig, når du indgår i et samarbejde med en virksomhed. Gør du det ikke, kan du risikere at få negative tilbagemeldinger fra dine følgere, eller helt at miste dem.

Jeg har samlet fire spørgsmål, du skal stille dig selv, når du enten selv tager kontakt til eller bliver kontaktet af en virksomhed med henblik på at indgå i et blogger samarbejde.

 

1. Er virksomheden og produktet noget, du kan stå inde for?

Når du indgår i et samarbejde med en anden, er det naturligt, at begge parters værdier smittes af på hinanden. Det er blandt andet derfor, at flere og flere virksomheder vælger at indgå i et samarbejde, for netop at få overført bloggerens positive værdier. Men det er en gensidig proces, og det betyder, at virksomhedens og produktets image også kan smitte af på dit blog-brand.

Det er derfor vigtigt at have for øje, om det er et produkt og/eller en virksomhed, du vil associeres med. Hvis du for eksempel går op i dyrevelfærd, kan det have en negativ effekt, hvis du for eksempel indgår i et samarbejde for at skrive om en minkpels. Dette er noget, der kan påvirke nogle af dine følgere, og du kan ende med at få negativ feedback og måske miste nogle følgere på baggrund af samarbejdet.

 

2. Hvordan vil dine følgere reagere på indlægget?

Vi bliver lidt i samme boldgade, som det første spørgsmål. Dette er især et vigtigt spørgsmål, hvis du ikke har lavet sponsoreret indhold før. Her handler det om at kigge på dine tidligere indlæg og om at vurdere, om du forsat kan stå inde for at indgå i et betalt samarbejde.

Hvis du tidligere har skrevet eller råbt højt om, at du aldrig vil lave betalte blogindlæg, skal du nok på en eller anden måde lave en glidende overgang, så dine følgere ikke bliver forvirrede eller vrede over, at du bryder et løfte, du i virkeligheden har givet dem.

Det kan jo være, at de blandt andet netop følger dig, fordi du netop har taget afstand fra at tage betaling for dine indlæg.

 

3. Ved du nok om emnet?

Er det produkt, du skal til at anmelde eller skrive et indlæg om, noget, du ved nok om? Hvis du har skrevet om lignede produkter før, er du sikkert godt kørende, men hvis det er første gang, du skriver om det, skal du være sikker på, at du ved nok, og at du kan stå inde for det, du skriver.

Mange bureauer sender et skriv ud med deres bloggergaver, som man kan vælge at få inspiration fra, men hvis du bare copy-paster, eller endnu værre, i virkeligheden ikke ved, hvad du skriver, når du kopierer teksten, bliver det pludselig ikke dine ord. Det er ikke troværdigt!

Sæt dig ind i emnet og brug dine egne ord – det er jo det, dine følgere elsker dig for.

 

4. Har du markeret indlægget korrekt?

Hvis du har gennemgået de andre tre spørgsmål og er gået i gang med at skrive indlægget, skal du sørge for, at du har markeret det korrekt, så du ikke bryder marketingloven ved at lave skjult reklame.

Der sker rigtig meget på den juridiske front i forhold til betalte samarbejder. Med den nye markedsføringslov var det især bloggere, der stod over for en række ændringer. Det kan du læse mere om i dette indlæg.

For nylig har Forbrugerombudsmanden ligeledes taget fat i markeringen af affiliate links.

LÆS OGSÅ: Blogging i Danmark – Dette skal du vide

 


Om gæstebloggeren

Blogindlægget er skrevet af Sarah Vangsgaard Winge, der blogger på livsstilsbloggen livingbysarahlouise.dk og den professionelle blog om influencer marketing på sarahlouisewinge.dk. Sarah har skrevet afhandling om influencer marketing og arbejder til daglig som marketingansvarlig hos Overskrift.

Comment